House Rules

Spelregels bespreken of taktieken voorleggen? Leg hier je WHF vragen voor.

Re: House Rules

Berichtdoor BenEvil » 18 jul 2013, 10:36

Ik vind het nogal eenzijdig voordeel opleveren die 'geen 6th spell + 5 doppies' regel. Empire heeft bijv. lompe warmachines als special en zonder harde magic is het voor sommige legers een stuk moeilijker om daar iets tegen te doen. Daarbij, om een lvl 4 mage neer te zetten moet je behoorlijk veel punten spenderen en die kosten haal je er niet uit als je zijn (potentieel) sterkste aanval ineens weghaalt.

Ik wil zeker niet beweren dat GW een super gebalanceerd geheel heeft weten te bedenken qua magic, lijkt mij zelfs redelijk evident dat elke nieuwe armybook ervoor zorgt dat mensen ineens massaal dat leger gaan spelen (kopen) omdat het vaak heel sterk is geworden. Er is echter wel degelijk nagedacht over de kracht van magic ten opzichte van de rest van het spul.

Het is nu eenmaal handig om een dispell scroll mee te nemen als je bang bent voor een level 6 spell en mijn ervaring is dat het vaak voldoende is om een leuke pot te spelen. Je hebt gemiddeld 7 power dice en in theorie kun je dus iedere beurt met 6 doppies+lompste spell proberen IF te gooien.

Het gooien van IF met 6 doppies is 26%.

In de praktijk valt dit echter wat anders uit. Vaak heb je een aantal ronden 9+ power dice en een aantal ronden 6- power dice, dus het gevaar van lompe spell + IF is in de praktijk niet iedere ronde aanwezig. Komt het dan voor, dan is de kans ongeveer 25% op IF en anders kun je of een dispell scroll gebruiken of proberen een dispell te gooien (met ook weer 25% kans op IF).

Volgens mij is de kans op met twee canons een unit compleet te slopen even groot (of zelfs groter) als de kans op het slopen met een 6th level spell. Qua punten zitten de canons vermoedelijk zelfs een stuk lager.

Ik zou zelf meer brood zien in een regels zoals:

* Bij 6 powerdice is alleen tripple 6 IF
* Bij IF is de spell hoe-dan-ook vernietigd
* Je mag bij IF een dispell doen, moet dan wel minimaal spell-cost zijn en ook IF
* Je mag je dispell scroll ook inzetten bij IF, de miscast gaat dan ook niet door.
* Ban op zogenaamde 'broken' spells, je mag deze ruilen voor een standaard aug. spell oid
* Punten van een level 4 mage gaan x omlaag of bepaalde stat (Wounds) gaat 1 omhoog
The pen is mightier than the sword and considerably easier to write with
BenEvil
Major
Major

Medals: 4
SLS Lid Veteraan (1) Medal of Honor (1) Strategic Debriefing Medal (1)
The Renegade Crown Ribbon (1)

Berichtdoor Daniel » 18 jul 2013, 11:25

Specifieke Spells bannen ben ik ook wel voor. Black horror om mee te beginnen. Achterlijk sterk. Ook Throne of Vines, dom idee, nog slechtere uitwerking
Fluffwise, they are psychic, ninja, space-elf Dancer Clown Historians of the 40k universe
Daniel
General
General

Medals: 14
Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)
Deelname Goud (1) SLS Lid Supreme (1) Master Recruiter (1)
Medal of Honor 3 Ster (1) Blog Meister Veteraan (1) Tournament Lord (1)
Transporter (1) Intelligence Veteran (1) The Renegade Crown Ribbon (1)
Rise of the Beast Ribbon (1) Deception from Within Ribbon (1)

Berichtdoor Vissah » 18 jul 2013, 13:37

Purple Sun kan er ook wel bij.
I am the reason Waldo is hiding.
Vissah
Master Sergeant
Master Sergeant

Medals: 1
The Renegade Crown Silver (1)

Berichtdoor Shavixmir » 23 okt 2013, 14:52

Er zijn twee house-rules die wij (in Belgie) gebruiken.
Magic resistance kan ook gebruikt worden voor direct damage spreuken (dus, als je bijvoorbeeld getarget wordt door The dwellers below, kan je je MR gebruiken om te overleven). Je moet dan wel kiezen tussen Magic Resistance of een ward save. Je mag ze niet bij elkaar optellen.

Een flank charge dat de rank bonus weghaalt (dus minimaal 2 ranks) haalt ook steadfast weg.

Ik heb ook een house-rule die ik graag zou gebruiken (maar niemand anders blijkbaar):
Je charge distance is niet M + 2D6, maar M + 3D3 (of nog liever: M + D6).
Dwergen die een march hebben van 6, maar toch 15" kunnen chargen is bizar...
Shavixmir
Private First Class
Private First Class

Berichtdoor Daniel » 23 okt 2013, 15:00

Zit wat in, dwarfs zijn zo wel behoorlijk snel. Niemand speelt ze alleen :/

Net ook even gekeken naar Arnizipal's Black Horror... GW did it again! Even uitgaan van de standaard lvl 4 die toch iedereen tegenwoordig neemt:

15+ to cast met een +1 anyway van Master of the Dark Arts
Je hebt dus maar 11 nodig om te rollen
Artillery Dice X 4 aan inches, dus potentieel 40"
Als je een misfire rolt scattered ie D6" op de plaats van de cast.
Maar je zit toch op een pegasus om in de flank van een leger te komen, dus lekker boeiend.
Elk model dat geraakt wordt moet een Strength test maken anders is ie dood. Niet een wound, dood. No armor saves allowed.

...

In welke wereld is zoiets balanced?

/whine mode off
Fluffwise, they are psychic, ninja, space-elf Dancer Clown Historians of the 40k universe
Daniel
General
General

Gouden Schilder Medaille (1) Zilveren Schilder Medaille (1) Bronzen Schilder Medaille (1)

Berichtdoor wbravenboer » 23 okt 2013, 15:32

Ik ben het eens met house rules om bepaalde effecten wat te verminderen, al hoort magie wel bij Fantasy. Als je bepaalde spreuken weghaalt, loop je wel een kans om sommige legers flink te benadelen. Misschien het bereik of de casting-value...
Steadfast met flank is wel te overwegen, en de 3+3D3 charge is een optie, maar voor Ogres e.d. is dat misschien weer te beperkt?
Best wel wat leuke ideeën, ik denk dat je ook per battle kan kijken wat je wilt doen. Ik wil graag weer wat meer WFB spelen, ik mis het wel hoor...
wbravenboer
Major General
Major General

Medals: 3
Deelname Brons (1) The Renegade Crown Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1)

Berichtdoor BenEvil » 24 okt 2013, 15:45

Mbt tot dwarven charge, heb je LOTR nooit gezien: "We Dwarves are natural sprinters, very dangerous over short distances." :D

Anyway, kan me wel voorstellen dat dingen beperken de WFB -fun gehalte wat omhoog haalt, maar ben zelf niet zo een voorstander van. Een flyer met een gemiddelde charge van 20,5 inch (3D6 + 10) tov 13,5 (1D6 + 10) maakt het voor sommige legers lastig om bijv warmachine uit te schakelen... je komt er dan pas in beurt 3 aan toe.

Black Horror is idd wel wat OP, zet namelijk een lvl 1 op een pegasus met Tome of Furion zodat ie een spell kan kiezen. Zit je in totaal slechts op 155pts aan flank-rape-potential.
BenEvil
Major
Major

Berichtdoor Singleton Mosby » 24 okt 2013, 17:16

Laatste fanatic kreeg ik in beurt 1 een Purple sun over m'n leger heen nadat mijn tegenstander z'n wizard naar voren rende.

Hij had 4 dice om te casten, ik 6 dispell dice en een scroll, maar of course gooide hij dubbel 6. Range was 30" en hoppa: helft van m'n blunderbussen, 2 warmachines en m'n generaal pleite (boze dwergen zijn daar niet goed in). Tja...wat doe je daar aan.
Singleton Mosby
General
General

Medals: 16
Gouden Schilder Medaille (4) Zilveren Schilder Medaille (1) Deelname Zilver (1)
Organiser Apprentice (1) SLS Lid Supreme (1) Veteran Recruiter (1)
Blog Meister Veteraan (1) Strategic Debriefing Medal (1) Tournament Apprentice (1)
Transporter (1) The Renegade Crown Ribbon (1) Rise of the Beast Ribbon (1)
Clash of the Gangbangers (1)

Berichtdoor BenEvil » 24 okt 2013, 23:00

Klinkt klote (al gun ik het die dwergen van je, van harte :p)

Zou je elk geval een ward save voor mogen krijgen, die 'no saves of any kind' regel slaat gewoon nergens op.
BenEvil
Major
Major

Berichtdoor Daniel » 25 okt 2013, 08:35

Daarom, bepaalde spells weg en je hele game wordt meteen 10 fold leuker :D

Heb wel weer zin in een potje fantasy gekregen :)
Daniel
General
General

VorigeVolgende

Keer terug naar Warhammer Fantasy