4x4 (48"x48") feet was vroeger de standaard voor warhammer (en 4x6 of zelf 4x8 voor grotere potjes) dus dat zou ik persoonlijk lekker aanhouden. 4x8 is ook (op een paar mm na) de standaard maat voor plaatmateriaal. Dus als je bij de bouwmarkt een plaat mdf oid haalt en die door midden laat zagen ben je zo goed als klaar: mischien een halve cm kleiner dan de officiele maten voor Genesys, en iets groter dan de minimum voor 40k.
Het hele idee is (geloof ik) dat je met de kleinere tafel voor 40k snellere potjes kan spelen, maar er is niks dat je weerhoudt om een potje op een grotere (of kleinere) tafel te spelen. Het belangrijkste is dat je: 1) voldoende ruimte tussen de deployment zones hebt zodat je niet meteen met alles in rapid fire/charge range staat, en 2) je leger kwijt en terrein kwijt kan.
Ik denk zelf dat GW binnekort met een vervanger voor de 'realm of battle' komt, en dat de panelen iets kleiner zijn zodat ze makkelijker to produceren/transporteren zijn. Een andere reden om de afmetingen van het speelveld te veranderen kan ik me namelijk niet bedenken.

"I know that you believe that you understood what you think I said, but i am not sure you realize that what you heard is not what I meant."